درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1399/10/22 - 12:12:0
تعداد بازدید: 886
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

وبینار واکاوی نقش شهید سردار قاسم سلیمانی در مسأله افغانستان
محمد اسماعیل خان: شهید سلیمانی در همۀ عرصه‌ها موفق بود/ مردم افغانستان کمک‌های آن شهید را فراموش نمی‌کنند

ستر جنرال الحاج امیر محمد اسماعیل خان، رهبر جهاد و مقاومت در زون غرب کشور که در وبینار "واکاوی نقش شهید سردار قاسم سلیمانی در مسأله افغانستان" صحبت می‌کرد، عنوان کرد که شهید سلیمانی در همه‌ی عرصه‌ها بخصوص در امور جهاد بسیار موفق بود و مردم افغانستان بویژه غرب کشور کمک‌های ایشان را فراموش نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری انصار به نقل از آوا، همزمان با فرا رسیدن اولین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، رهبر جبهه مقاومت علیه گروه داعش و شبکه‌های تروریستی در منطقه و فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، وبینار(کنفرانس آنلاین) "واکاوی نقش سردار سلیمانی در مسأله افغانستان"، بعد از ظهر روز شنبه(20 جدی/ دی) از سوی جمعی از نخبگان و فرهنگیان افغانستانی برگزار شد.

ستر جنرال الحاج امیر محمد اسماعیل خان اظهار داشت: اولین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی را به ملت ایران و کافه ملت اسلامی به خصوص مسلمانان منطقه و افغانستان که با او شناخت دارند، تسلیت عرض میکنم.

وی علاوه نمود: سردار سلیمانی یکی از شخصیت‌های بسیار تاثیرگذار، مومن، متدین، متواضع، حلیم و آدم بسیار با پشتکاری بود و در کاری که تصمیم می‌گرفت، همان قاطعیتی که لازم بود را مبذول می‌نمود و با فهم و درایت به خصوص آگاهی که در عرصه نظامی داشت کارها را بسیار معقول و منطقی انجام می‌داد.

این چهره برجسته جهاد و مقاومت در حوزه غرب کشور افزود: با هم‌فکران و هم‌سنگران خود، انسان بسیار خوش‌خوی و بسیار متدینی بود که می‌توانست توجه هم‌فکران خود را جلب کند و همچنین آنها را از تجاربی که داشت بهره‌مند کند.

وی خاطرنشان کرد: در این اواخر که در منطقه به خصوص در افغانستان که اوضاع بسیار پیچیده و سخت‌تر شده بود، او به عنوان یک شخص نظامی با درایت و باپشتکار، نقش بسیار سازنده‌ای را در برابر رقیبان و پیشبرد امورات جهادی با هم‌سنگران خود داشت.

امیر اسماعیل خان علاوه نمود: سردار سلیمانی با پشتکار، فهم و معقولیتی که در عرصه کاری داشت، همیشه در کارها بسیار موفق جلوه می‌کرد، به خصوص در دوران جهاد و مقاومت که ملت افغانستان با شرایط سختی روبرو بود، هرگز هم‌سنگران، هم‌فکران و برادران خود را تنها نگذاشت؛ مخصوصاً در دوران مقاومت که دفاع بزرگی صورت گرفته بود، خیلی از مردم افغانستان مهاجر شده بودند و مجاهدین در یک تنگنای عظیمی قرار داشتند.

وی در ادامه سخنانش یادآور شد: سردار سلیمانی همکاری‌های جدی‌ای با شخص آمر صاحب شهید احمد شاه مسعود داشت و با همدیگر ملاقات، ارتباط و هم‌فکری داشتند.

این وزیر پیشین انرژی و برق در کشور همچنین گفت: کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران جهاد در عرصه پشتیبانی از مهاجرین که در طول دوران سختی که خود جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ تحمیلی قرار داشت؛ پشتیبانی بسیار قاطع بود و ترتیب‌کننده برخی کارها و تسهیلات در مشکلات مجاهدین و مهاجرین افغانستانی بود که در آن زمان حقیقتا جمهوری اسلامی ایران با مشکلات عظیمی مثل جنگ تحمیلی روبرو بود.

وی همچنین علاوه نمود: با حملات و تهدیدات بسیار شدید روس‌ها به افغانستان، میلیون‌ها نفر مهاجر شدند، آنها (جمهوری اسلامی ایران) در کنار جنگ تحمیلی از مردم مهاجر افغانستان به خوبی استقبال کردند؛ در جنگ، از مجاهدین پشتیبانی بسیار قاطع نمودند، همه روزه در جنگ از افغان‌ها تعداد زیادی زخمی می‌شدند که در شفاخانه‌های جمهوری اسلامی ایران تداوی می‌شدند.

این چهره برجسته جهادی در کشور خاطرنشان ساخت، شخص سردار سلیمانی با روابطی که با مجاهدین داشت در قسمت حل مشکلات امید بسیار خوبی برای مجاهدین بود.

وی افزود: در دوران مقاومت که مشکلات عظیم‌تری ایجاد شد، سردار سلیمانی در بیت جمهوری اسلامی ایران عهده‌دار همکاری با مجاهدین، چه در عرصه‌های مختلف هجرت و چه در عرصه حمایت از جبهات، همکاری بسیار خوبی داشت.

امیر اسماعیل خان در ادامه اظهار نمود: در دوران بازسازی نیز عین ترتیب به مجردی که افغانستان آزاد شد، ایشان توجه جدی خود را در قسمت بازسازی مخصوصا غرب داشت که هرگز مردم افغانستان و هرات این کمک‌ها را فراموش نمی‌کنند.

این شخصیت شناخته شده در کشور گفت: سردار سلیمانی یک‌ شخصیت آگاه و دلسوز به اسلام و مسلمین بود، شخصی که همیشه برای ترقی و سربلندی اسلام و امت اسلامی به خصوص عاشق جهاد و مجاهدین بود، همکاری‌های خوبی انجام داد.

به بیان وی، "ما خاطرات زیادی با سردار سلیمانی داریم، اولین روز که افغانستان آزاد شد و ما وارد شهر هرات شدیم، چه در دوران شکست روس‌ها و در دوران مقاومت که وجود طالبان از شهر هرات پاک‌سازی شد و کار بازسازی آغاز گردید".

وزیر پیشین انرژی و برق در کشور تصریح نمود، در آن زمان چیزی که برای ما مهم بود، آسفالت جاده‌ها، انکشاف شهری، خدمات برق‌رسانی، آب‌رسانی و سایر چیزهایی که در اولویت بود را، ما با جناب سردار در میان گذاشتیم.

وی خاطرنشان ساخت: چیزی که برای ما بسیار مهم بود را با دلچسبی انجام داد؛ مسئله انتقال برق از دو استقامت از "تایباد و تربت" دو لین برق در داخل هرات با همکاری شخص سلیمانی بود که کار آن شروع شد و مردم شهر هرات صاحب برق شدند.

امیر اسماعیل خان علاوه نمود: "شخص سلیمانی با ما آمد و در نزدیک زنده جان با همدیگر ملاقات کردیم و آسفالت جاده هرات_اسلام قلعه که یک جاده بسیار تخریب شده و از مشکلات بزرگ ترانزیتی بود، پس از اولین ملاقاتی که با آنها داشتیم، آنها وعده سپردند که سرک هرات اسلام قلعه را آسفالت می‌کنند.

وی خاطرنشان ساخت: شهید سلیمانی با علاقه زیادی به ما یادآوری کرد که ما نه تنها در قسمت بازسازی سرک، بلکه در دیگر موارد که ضرورت و اولویت شما باشد نیز با شما همکاری می‌کنیم و پس از آن کار آسفالت سرک شروع شد که امروز یکی از بهترین جاده‌های آسفالت در افغانستان است‌.

این در حالی است که به گفته برگزارکنندگان این وبینار، افغانستان پس از مسأله فلسطین، دومین چالش بزرگ و دیرپای جهان اسلام در یک قرن گذشته است. در این بین، با پیروزی انقلاب اسلامی و تأسیس جمهوری اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی(ره)، در بیش از چهار دهه قبل، نظام و دولت جمهوری اسلامی همواره به دنبال کمک به حل بحران افغانستان و حمایت از مردم کشور برآمدند و این کشور، به خصوص این‌که به دلیل همسایگی به صورت مستقیم از بی‌ثباتی در افغانستان تأثیر می‌پذیرد، نقش بسزایی در طول دوران جهاد مقدس مردم افغانستان، پیروزی این جهاد و همچنین شرایط بغرنج به وجود آمده پس آن، دوره مقاومت علیه رژیم طالبان و در نهایت، دوره پس از کنفرانس بن و سقوط طالبان به نفع صلح، ثبات و آبادانی کشور بازی کرده است.

در این بین، یکی از چهره‌های کلیدی و برجسته ایرانی که پیرامون قضایای افغانستان فعال بوده و نقش بارزی در برقراری ارتباط، مشورت و کمک به گروه‌ها و جریان‌های مختلف کشور بازی کرده و سفرهای مختلف و متواتری به افغانستان داشته، سردار شهید قاسم سلیمانی بوده است.

به دنبال شهادت این پیشتاز مقاومت اسلامی در سطح منطقه و جهان، عکس‌هایی از نشست‌ها و جلسات سردار سلیمانی با احمدشاه مسعود، قهرمان ملی کشور و نزدیکان او در صفحات اجتماعی منتشر شد و به یک‌باره، نقش برجسته او را در مسأله افغانستان نمایان ساخت.

شهادت سردار سلیمانی، با وجود برخی ممانعت‌ها و محدودیت‌ها در فضای کنونی افغانستان، با واکنش‌های منفی گسترده‌ای همراه شد. یکی از این واکنش‌ها در میان رهبران سیاسی و جهادی افغانستان بود که خود بیان‌گر نقش و جایگاه سردار سلیمانی در مسأله افغانستان است. دولت افغانستان نیز در پی این حمله تروریستی، ضمن نکوهش و محکومیت آن، آن را به دولت و ملت ایران تسلیت گفته است.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/21920


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا


سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان


مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد


دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل


آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان


سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است


تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران


یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات بایدن عقب‌نشینی از افغانستان بود


عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار حکومت طالبان است


حمایت حکومت طالبان از مبارزه حق طلبانه مردم فلسطین


طالبان خواستار ارتقأ سطح دیپلوماتیک افغانستان در قزاقستان شدند


روابط حسنه خویش را با کشور‌های همسایه و منطقه محکم نموده‌ایم


روابط مثبت روسیه با حکومت طالبان ادامه خواهد داشت


هدف دشمنان افغانستان؛ تضعیف و تجزیه کشور است


اعتراض به حکم ابتدایی در مورد میر رحمان رحمانی را رد شد


گفتگوی کابلوف و متقی درباره‌‌ی نشست آینده‌ی دوحه در مورد افغانستان


انفجار یک سرگلوله در کندهار جان سه کودک را گرفت


ادامه گشت زنی پهپادهای ناشناس در آسمان افغانستان


صدای زنان باید بخشی از هر گفتگو و تعامل سازنده با طالبان باشد


کارهای بزرگتر از داوود خان را انجام داده‌ایم


بزرگان اهل تشیع خواهان آغاز پروژه‌‌های عمرانی در مناطق شان شدند


حامدکرزی بر ضرورت «تفاهم ملی» در افغانستان تاکید کرد


نگرانی مدافعان حقوق بشر از وخامت وضعیت مهاجران افغان در پاکستان


شورش در پاریس در پی کشته شدن سه تبعه افغان


حکومت طالبان برای ازبکستان سفیر جدید تعیین کرد





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.